Statystycznie około 50% komentarzy nie pochodzi od użytkowników za których podają się autorzy. Aby chronić internautów przed fałszywymi opiniami, komentarze na stronie najlepszeGALERIE.pl są moderowane.
Komentarze w internecie są umieszczane przez zwyczajnych internautów - klientów, ale też: (ułożone w kolejności od najczęściej występujących):
1. Obecnych pracowników sklepów
Osoba przedstawia się jako klient i w komentarzu zachwala przede wszystkim świetną obsługę i często też towar. Np. "ta pani Marzena R. z kucykiem jest świetnym sprzedawcą, tak mnie zachęciła do zakupu i jestem w 100% zadowolona z zakupu. Świetne ubrania są w sklepie XXX"
2. Byłych pracowników sklepów, zwolnionych
Osoba przedstawia się jako klientka/klient, że była/był w sklepie XXX i zaobserwowała naganne zachowanie pracownika (i tu pojawia się imię a często nazwisko np kierownika). Komentarze są negatywne, podobnie jak w pkt 1. odnoszą się do konkretnych osób często wymienianych z nazwiska. Opisują szczegółowo sytuacje z życia sklepu na które prawdziwy klient nie zwraca uwagi lub nie ma możliwości obserwacji. W negatywny sposób opisywany jest też asortyment sklepu. Czy przeciętny klient patrzy na personalia sprzedawców?
3. Sfrustrowanych klientów
W dużej części sklepów reklamacje nie są uwzględniane. Tzn. nie ma możliwości udanej reklamacji, reklamacja jest odrzucona. Jedyne co może zrobić wtedy sfrustrowany klient to napisanie na internetowych forach czy stronach komentarzy w negatywnym świetle przedstawiającym daną firmę. Jeśli internauta umieszcza jeden komentarz, nie stanowi to o jego manipulacji. Gdy natomiast ta sama osoba w krótkim odstępie czasowym umieszcza kilka negatywnych komentarzy przytaczając różne sytuacje dotyczące kilku reklamacji a dodatkowo sama sobie przytakuje np. ("Ja też miałam problem z reklamacją towaru w sklepie" i tu jest już przytaczane inne zdarzenie reklamacyjne). Istnieje uzasadnione podejrzenie, że celem takiej opinii nie jest przedstawienie zdarzenia z neutralnego punktu widzenia, a przytaczane zdarzenia prawdopodobnie nie wystąpiły.
4. Agencje reklamowe wynajęte w celu robienia PR
Zdarzają się sytuacje gdy umieszczane są komentarze bardzo pozytywne, zachwalające markę i produkty. Agencje PR tworzą wpisy na blogach, forach, stronach internetowych i posiadają nawet specjalne narzędzia do monitorowania wpisów które dodają i opinii które się pod nimi pojawiają.
Kiedy jest duże prawdopodobieństwo, że komentarz został zmanipulowany?
Przesłanką do określenia komentarza mianem "komentarz zmanipulowany" są zdarzenia gdy ta sama osoba umieszcza kilka komentarzy pod różnymi nickami, podając się za różne osoby i opisuje różne zdarzenia które sprowadzają się do jednego, spójnego przekazu. Jest to sytuacja w której osoba próbuje zmanipulować opinię, wprowadzić w błąd internautów.
Jeśli w komentarzu na stronie pojawia się kilka wpisów z nickiem "komentarz zmanipulowany", oznacza to, że wszystkie te wpisy zostały umieszczone najczęściej przez tą samą osobę.